Khamis, 12 Disember 2013

Perkembangan kota kinabalu

1.0        PERKEMBANGAN KOTA KINABALU

         Kota Kinabalu berada pada latitud 5.983’ dan longitud 116.067’ dan terletak di pantai barat sabah. Bandar ini terletak di dataran yang sempit antara banjaran crocker di sebelah timur dan laut china selatan di sebelah barat.[1] Kota Kinabalu merupakan ibu negeri Sabah pada masa kini dan mendapat pengiktirafan sebagai sebuah bandaraya.
 Jika dilihat dari perpesktif sejarah Kota Kinabalu mempunyai sejarahnya sendiri yang bermula 100 tahun dahulu. Kota Kinabalu dikatakan bermula daripada perkampungan yang kecil yang dikenali sebagai Deasoka, kemudian bertukar kepada Singgah Mata dan diikuti dengan Api-api.[2]
Bagaimanapun sejarah pemodenan Kota Kinabalu bermula abad ke 19 apabila kerajaan british melalui Syarikat Borneo Utara British (SBUB) membuka pusat pentadbiran baru untuk menggantikan pusat pentadbiran lama di pulau Gaya. Nama Jesselton kemudian digunakan mengikut nama naib pengerusi SBUB pada ketika itu iaitu Sir Charles Jessel. Jesselton kemudian muncul sebagai pusat perdagangan utama di borneo.
 Selepas tahun 1899 Bandar Jesselton berkembang sebagai bandar Kolonial sebelum dimusnahkan menjelang akhir perang dunia kedua.[3] selepas berakhir perang dunia kedua Bandar Jesselton telah dibangunkan semula berdasarkan pelan pembangunan asal oleh kolonial. Perang berakhir di Borneo utara pada tahun 1945 apabila british berjaya menawan borneo melalui bantuan tentera bersekutu di bawah pimpinan General Mac Arthur. Semasa usaha penawanan semula dijalankan serangan telah dibuat daripada laut. Hal ini menyebabkan petempatan di pinggir pantai terutama yang berada di sekitar pelabuhan telah musnah.[4] Hal ini menunjukkan bahawa peperangan telah menghalang perkembangan Kota Kinabalu untuk menjadi bandar.

 Jika dilihat aspek perkembangan Kota Kinabalu dapat dilihat kronologi pentadbiran daripada bandar sehinggalah perkembangan kepada dewan bandaraya. Perkembangan ini bermula daripada perwujudan lembaga kesihatan umum jesselton yang ditubuhkan dan merupakan salah satu bahagian pejabat daerah. Lembaga kesihatan umum Jeselton kemudiannya telah dipisahkan dengan pejabat daerah dan ditubuhkan sebuah lembaga bandaran jeselton dibawah ordinan perbandaran dan penguasa-penguasa bandar pada 1 julai 1954. Tanggungjawab utama Lembaga Bandaran Pada ketika itu adalah berkaitan dengan kebersihan bandar, perlesenan dan kutipan cukai tanah.
Pada September 1967 nama jesselton telah ditukar kepada Kota Kinabalu. Berikutan daripada itu lembaga bandaran Jesselton telah menjadi lembaga bandaran Kota Kinabalu pada 22 disember 1967. Pada tahun 1979 Kota Kinabalu telah dinaikkan taraf daripada lembaga bandaran kepada Majlis perbandaran Kota Kinabalu di bawah Enakmen Kerajaan Tempatan 1978. Perubahan taraf Kota Kinabalu ini menyebabkan perkembangan pesat dalam kawasan Kota Kinabalu. Pada tahun 1984 Majlis Perbandaran Kota Kinabalu telah menyerap tugas dan tanggungjawab pejabat daerah Kota Kinabalu berikutan pembubaran pejabat daerah Kota Kinabalu pada 1 januari 1984.[5]

Pada 2 februari 2000 bandar Kota Kinabalu dinaiktaraf sekali lagi sebagai bandaraya Kota Kinabalu.[6] Pengiktirafan ini menjadikan Kota Kinabalu bandaraya keenam di Malaysia. Pengiktirafan ini adalah selaras dengan ciri Kota Kinabalu yang telah beekembang ke arah bandaraya yang lebih maju. Sehingga kini Dewan bandaraya Kota Kinabalu mempunyai kawasan pentadbiran tempatan seluas Kira-kira 349.65 Kilometer (KM) persegi (135 batu persegi) yang merangkumi kawasan Utara Telipok, Selatan Petagas dan Timur Penampang.
 Walau bagaimanapun, keluasan Kota Kinabalu secara jelas tidak dapat dipastikan kerana Dewan bandaraya berpendapat Kota Kinabalu berkeluasan 350. 70 kilometer persegi.

 Kronologi pertumbuhan penduduk bagi bandaraya kota kinabalu juga sangat jelas dilihat. Pada tahun 1960 jimlah penduduk di kota kinabalu adalah 21 719 orang. Jumlah ini meningkat kepada 40939 pada tahun 1980. Jumlah ini terus meningkat pada 1980 kepada 83800 orang.[7] Data terbaru pula adalah pada tahun adalah 452 058 orang.[8]



1.0        KONSEP BANDAR DAN PEMBANDARAN
Bandar boleh ditakrifkan dengan pelbagai cara. Sesetengah  pengkaji merujuk Bandar kepada perkembangan aspek fizikal sahaja. Terdapat juga yang mentakrifkan berasaskan kepada sifat masyarakat yang mendiami sesuatu kawasan. Menurut Katiman Rostam (1998/18) lazimnya bandar adalah ditakrifkan berdasarkan kepada saiz penduduk. Walau bagaimanapun, takrifan bandar berasaskan kepada jumlah penduduk ini menghadapi masalah kerana setiap negara mempunyai takrifan yang berbeza tentang jumlah penduduk minimum di bandar. Misalnya, di Denmark, petempatan penduduk yang melebihi daripada 250 orang penduduk sudah dianggap bandar. Amerika syarikat pula mensyaratkan kawasan yang mempunyai penduduk 2500 orang sebagai bandar. Jepun pula mensyaratkan jumlah penduduk yang lebih ramai iaitu sebanyak 30 000 orang. Namun, dalam kajian ini ia akan menggunakan takrifan yang digunakan oleh negara Malaysia iaitu sebanyak 10 000 orang.
Selain daripada jumlah penduduk minimum terdapat juga faktor lain yang boleh menunjukkan sesebuah kawasan adalah bandar. Antaranya, aspek guna tanah bandar bukan lagi berkonsepkan pertanian iaitu 75 % penduduk bukan bekerja dalam aspek pertanian. Dari aspek infrastruktur pula bandar dianggap mempunyai kemudahan bandar yang lengkap termasuklah kemudahan awam. Bandar juga dianggap mempunyai sempadan pentadbiran yang sah dari segi undang-undang dan mempunyai pentadbir sendiri.
 Perbandaran boleh ditakrifkan sebagai peningkatan jumlah penduduk yang membentuk organisasi sosial yang baru akibat wujudnya kawalan atas persekitaran Bandar dengan penggunaan dan pembaikan teknologi tertentu.[9] Peningkatan jumlah penduduk ini meliputi pertumbuhan penduduk melalui faktor semula jadi dan juga penghijrahan penduduk ke Bandar. Dari aspek pembentukan perwujudan institusi sosial, ekonomi dan politik bandar adalah perlu dalam konteks peningkatan bilangan penduduk.[10]  Perbandaran atau urbanisasi juga ditakrifkan sebagai proses perubahan sama ada penduduk, petempatan, cara hidup, pekerjaan dan kegiatan ekonomi, pemikiran manusia ke arah bandar.[11] Oleh itu dapatlah dikatakan bahawa pembandaran adalah suatu proses penumpuan kependudukan penduduk di sesuatu kawasan yang boleh dianggap bandar. Ia boleh diukur dengan membandingkan peratus penduduk yang mendiami kawasan bandar dan luar bandar.


3.0  TEORI ASAS MODEL PELBAGAI PUSAT
Rajah 1 : model pelbagai pusat
 
Sumber: Diubahsuai daripada Harris dan Ullman 1945 (Dalam Wan Rozali Wan Hussin, 2011)

Terdapat banyak teori yang menyokong bagaimana proses perbandaran yang berlaku di sesebuah negara. Namun, dalam kajian yang telah dijalankan di bandaraya Kota Kinabalu mendapati hanya terdapat satu teori yang secara keseluruhannya dapat mengambarkan proses perkembangan perbandaran dari peringkat awal sehingga pada masa kini. Teori yang paling sesuai ialah teori asas model pelbagai pusat. Teori ini telah diperkenalkan oleh Chauncy D. Harris dan Edward L. Ullman pada tahun 1945.[12]  Model teori asas model pelbagai pusat sebenarnya terhasil daripada gabungan idea Burgess dan Hoyt dan juga turut terselit pusat pertumbuhan bandar lain selain daripada bandar yang utama. Misalnya, perkembangan yang pesat berlaku dalam bandaraya Kota Kinabalu saban tahun juga memberikan impak yang positif kepada sub bandar yang berada di sekelilinganya. Antara bandar-bandar sokongan ialah Inanam, Kolombong, Kepayan, Dongongon dan Manggatal.
 
Dalam teori ini, proses perbandaran bermula daripada pusat bandar dan seterusnya berkembang di setiap sudut pinggir bandar dari masa ke semasa dan bersifat dinamik. Perkara ini sememangnya berlaku pada bandaraya Kota Kinabalu. Sekiranya mengimbau semula sejarah bandaraya ini, pada mulanya dikenali sebagai Jesselton dan satu-satunya bandar induk dan proses perebakan bandar telah mewujudkan bandar atau pekan yang berada di sekelilingnya. Perkembangan bandaraya induk Kota Kinabalu bergerak seiring dengan bandar-bandar disekelilingnya. Proses tersebut yang berterusan menyebabkan kawasan bandaraya semakin membesar dan bercantum dengan sub bandar yang lain. Contohnya, pada masa kini keluasan kawasan bandaraya Kota Kinabalu semakin membesar sehingga menjadikan kawasan Sepanggar di bawah lingkungannya. Sehubungan itu, tidak mustahil sub-sub bandar yang berada di pinggir bandar pada masa akan datang akan dicantumkan dengan bandaraya Kota Kinabalu sebagai satu bandaraya yang lebih besar dan maju. Selain itu, model ini turut menunjukkan gabungan pelbagai aktiviti masyarakat dengan lebih terperinci dan hubungannya terhadap penggunaan jenis-jenis tanah.


4.0        PERANAN BANDAR DALAM PEMBANDARAN.

4.1        PEMASARAN

4.1.1   Kota Kinabalu berfungsi sebagai pusat pemasaran.

Kegiatan pemasaran di kawasan bandar sememangnya mempunyai peranan penting dalam mengembangkan lagi kawasan bandar. Hal ini turut dapat dilihat dari aspek perkembangan bandaraya Kota Kinabalu. Fungsi pemasaran Kota Kinabalu dapat dilihat daripada beberapa aspek iaitu kewujudan pasar raya yang maju, pasar pertanian yang luas dan pusat membeli belah yang besar lagi lengkap dengan pelbagai kemudahan.
Perkembangan kemudahan pemasaran di Kota Kinabalu dapat dilihat dari aspek perkembangan pemasaran yang sentiasa berkembang mengikut peredaran masa. Contoh yang paling jelas dilihat adalah perkembangan infrastruktur untuk aktiviti pemasaran yang sentiasa berkembang bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan.
Pada tahun 1930 pekan-pelabuhan jesselton dianggarkan dihuni lebih daripada 1000 orang. Di kawasan pekan ini terdapat perniagaan, pentadbiran, kewangan dan perdagangan yang ditadbir oleh syarikat berpiagam borneo utara british. Oleh itu dapat dilihat bahawa sebelum kemerdekaan lagi telah wujud aktiviti pemasaran di kawasan kota kinabalu.[13] Pada masa tersebut juga kawasan kota Kinabalu menghadapi masalah untuk berkembang kerana tapak asal pekan kota kinabalu adalah satu dataran pantai yang sempit dan berhadapan dengan daratan yang berbukit bukau. Walaupun kawasan yang sempit namun kota kinabalu tetap dipetakkan kepada lot-lot kecil untuk dijual dan kebanyakan yang mendapat lot tanah di kawasan ini adalah daripada kaum cina.[14]
Gambar 1 : suria sabah
Sumber :Diambil pada 07.11.2013
Walau bagaimanapun, infrastruktur pemasaran telah musnah semasa kedatangan jepun sehinggalah sabah dibebaskan semula oleh tentera bersekutu. selepas sabah bebas kota kinabalu telah kembali berkembang dalam aspek pemasaran sehinggalah kini. Sememangnya pembangunan pemasaran di kota kinabalu mula membangun dengan pesat bermula pada tahun 1948 dimana banyak kedai-kedai runcit dibina di kawasan pusat bandar “tua”. Kebanyakan bangunan adalah tiga tingkat bangunan kedai yang kebanyakannya dimiliki oleh kaum cina. Antara barangan yang diperdagangkan adalah barangann runcit, makanan kering, pakaian dan barangan rumah.[15] Menjelang tahun 1970 corak pembangunan untuk perniagaan lebih terarah ke kawasan kampung air dimana banyak kawasan mulai ditambak dan bangunan yang lebih tinggi mulai dibina. Pada tahun 1980 dapat dilihat pembangunan mulai dikembangkan ke luar kawasan Bandar.[16] Kini dapat dilihat perkembangan pemasaran di kota kinabalu dengan pusat membeli belah yang moden Sebagai contoh Pusat membeli belah centre point misalnya mula beroperasi pada tahun 1990.[17] Pada akhir tahun 2009 pusat membeli belah Suria Sabah Shopping Mall telah dibuka. Pusat membeli belah ini dirasmikan oleh Yang Dipertua Begeri Tun Juhar Maharuddin. Dianggarkan pusat membeli belah ini menelan belanja sebanyak RM 330 juta.[18]

Dari aspek perdagangan antarabangsa pula ia turut terdapat dalam fungsi kota kinabalu yang dilaksanakan oleh pelabuhan kota kinabalu dan pelabuhan sepanggar yang merupakan pelabuhan yang bertaraf dunia.[19]

   4.1.2   faktor mendorong perkembangan pemasaran di Kota Kinabalu

i.             Jumlah penduduk yang ramai.

 Jumlah penduduk yang ramai di Kota Kinabalu menyebabkan Kota Kinabalu menjadi tumpuan pemasaran bagi banyak produk sama ada dari kawasan luar bandar atau dari luar negeri Sabah. Hal ini dibuktikan dengan laporan banci Penduduk Malaysia pada tahun 2010 yang menunjukkan bahawa Kota Kinabalu mempunyai penduduk seramai 436 100. Penduduk bandar ini adalah terdiri daripada pelbagai kaum etnik termasuklah penduduk dari Filipina yang agak besar jumlahnya di bandaraya Kota Kinabalu.[20] Jumlah penduduk yang banyak ini membuka peluang pasaran untuk banyak bidang perniagaan kerana pasaran yang luas.

ii.           Tumpuan penduduk.
 Selain bergantung kepada pasaran daripada penduduk yang tinggal di Kota Kinabalu peluang pasaran juga dipengaruhi oleh kedatangan penduduk dari luar ke Kota Kinabalu. Sememangnya fungsi Kota Kinabalu adalah meluas dan merangkumi fungsi sebagai pusat pentadbiran, pelancongan, perdagangan, perindustrian dan pendidikan bertaraf dunia.[21] Fungsi yang pelbagai inilah yang akan menarik kedatangan penduduk ke Kota Kinabalu. Selain menyumbang kepada kedatangan penduduk dari luar Kota Kinabalu ia seterusnya  menggalakkan lagi perkembangan pemasaran di kawasan Kota Kinabalu. Contohnya, kedudukan Institusi pengajian tinggi yang banyak di Kota Kinabalu seperti Universiti Malaysia Sabah yang ditubuhkan pada tahun 1991 menarik ramai penduduk ke Kota Kinabalu.

iii.          Terdapatnya banyak kemudahan.
Kota Kinabalu juga lebih membangun dari aspek kemudahan awam menyebabkan pusat perniagaan banyak dibina di kawasan ini. Pusat perniagaan ini banyak bergantung kepada kemudahan awam seperti jaringan pengangkutan, pelabuhan, pejabat pos dan banyak lagi. Dengan adanya kemudahan awam seperti ini maka barulah proses dalam pemasaran barangan dapat dilakukan. Sebagai contoh pembukaan pelabuhan Kota Kinabalu yang merupakan badan berkanun kerajaan yang ditubuhkan pada tahun 1968 oleh enakmen Lembaga Pelabuhan Sabah (SPA) di bawah enakmen SPA 1967.[22] Dengan tertubuhnya pelabuhan antarabangsa di kawasan Kota Kinabalu ia menggiatkan lagi pemasaraan di kawasan Kota Kinabalu. Peranan pelabuhan ini termasuklah proses pemasaran antarabangsa termasuk eksport dan import. Dengan kewujudan pelabuhan di sini sudah tentu kawasan sekitar Kota Kinabalu mempunyai harga barangan lebih murah kerana aspek kos peniaga mendapatkan barangan import lebih murah.

iv.          Kewujudan kilang pemprosesan di kawasan persekitaran.
 Kawasan Kota Kinabalu merupakan kawasan bandar yang berkembang. Seperti kebiasannya kawasan bandar akan tertumpu kepada industri moden seperti perkilangan. Bagi kawasan Kota Kinabalu kebanyakannya kawasan kilang dipusatkan di kawasan kolombong iaitu di luar kawasan dewan bandaraya Kota Kinabalu namun ianya masih lagi tergolong dalam kawasan Kota Kinabalu. Walau bagaimanapun, produk yang dihasilkan turut dipasarkan di kawasan bandar Kota Kinabalu. Contohnya Bismaraya Sdn Bhd yang merupakan kilang produk makanan berasaskan ikan di kelombong.

4.1.3 BAGAIMANA AKTIVITI PEMASARAN MENGEMBANGKAN LAGI BANDAR.

I.            Guna tanah
Bidang pemasaran mengembangkan lagi peranan bandar raya kota kinabalu dalam aspek pembandaran melalui guna tanah di kawasan bandar. Dengan wujudnya rantaian pemasaran bandar yang berkembang maka guna tanah untuk pemasaran telah banyak dibuat. Hal ini terbukti dengan pembukaan kawasan tanah kosong untuk pembinaan infrastruktur untuk kegunaan pemasaran di kawasan bandar.
Sebagai contohnya, kawasan kota kinabalu yang dahulunya sempit dan terdiri daripada dataran pantai berhadapan dengan daratan yang berbukit bukau.[23] Namun kini kawasan kota kinabalu membangun dengan bangunan-bangunan kongkrit yang moden seperti kompleks beli belah centre point, suria sabah, wisma merdeka dan banyak lagi.
Hal ini membuktikan dengan adanya perkembangaan pemasaran maka ia telah menyebabkan bandaraya Kota Kinabalu dapat berkembang dengan lebih pesat.



II.          PERTAMBAHAN JUMLAH PENDUDUK BANDAR.

Perkembangan bidang pemasaran di bandar menyebabkan peluang pekerjaan di bandar juga lebih luas. Hal ini menarik lebih ramai golongan muda untuk bekerja di kawasan bandar dalam bidang ekonomi moden ini. Sebagai contoh, kedatangan penduduk untuk bekerja di pusat membeli belah centre point. Kedatangan penduduk ini akan menjadi satu aspek yang menambahkan lagi jumlah penduduk di bandar dan mengembangkan rantaian ekonomi bandar. Oleh itu, perkara ini akan menjamin bandar Kota Kinabalu akan terus berkembang. Contohnya, di pusat beli belah 1borneo misalnya yang terdiri daripada 241 jumlah permis perniagaan memerlukan banyak pekerja untuk melaksanakan aktiviti pemasaran.[24]

4.2        PEKERJAAN
Gambar 2 : mini putrajaya
Sumber : diambil pada 20.11.2013
4.2.1   Kota Kinabalu Pusat Pekerjaan
    Kota Kinabalu berfungsi sebagai pusat pekerjaan bagi penduduk warganegara Malaysia dan bukan warganegara Malaysia. Warganegara merujuk rakyat yang sah sama ada berasal daripada Kota Kinabalu, luar Kota Kinabalu ataupun berasal dari luar negeri sabah. Bagi bukan warganegaara pula sama ada pekerja yaang sah atau pekerja asing yang tidak sah.

Pada awal kemerdekaan fungsi pentadbiran kota kinabalu adalah kurang jelas dilihat kerana pusat pentadbiran tidaklah dipusatkan di sesuatu kawasan yang khusus tetapi menyebar ke banyak kawasan. Sebagai contoh jabatan yang berada di bawah pentadbiran kerajaan persekutuan seperti jabatan imigresen, jabatan alam sekitar, jabatan perangkaan dan lain-lain banyak diletakkan di pusat bandar dan ditumpangkan di bangunan-bangunan pentadbiran dan tidak tersusun. Pada tahun 2007 senario ini mulai berubah dimana kompleks pentadbiran kerajaan persekutuan sabah telah siap dibina dan mulai diduduki oleh 24 jabatan yang berkhidmat di bawah kerajaan persekutuan.[25] Pemusatan pentadbiran seperti ini memperlihatkan keseragaman dan membuktikan lagi fungsi bandaraya kota kinabalu sebagai pusat pentadbiran kerajaan persekutuan di negeri sabah.
 Peranan Kota Kinabalu sebagai pusat pentadbiran kerajaan negeri pula dapat dilihat daripada aspek seperti kewujudan jabatan kerajaan negeri yang berpusat di kawasan kota kinabalu. Sememangnya fungsi kota kinabalu dari aspek ini sangat jelas dilihat melalui kewujudan bangunan-bangunan pentadbiran kerajaan yang dibina lebih awal berbanding bangunan untuk pentadbiran kerajaan persekutuan. Sebagai contoh, kewujudan kompleks yayasan sabah setinggi 30 tingkat yang dibina di tepi teluk likas hasil ilham yayasan sabah bekas ketua menteri sabah pada tahun 1965 iaitu Tun Mustapha. Walau bagaimanapun wisma yayasan sabah hanya siap dibina pada tahun 1977. Pada tahun 2001 dianggarkan jumlah kakitangan yang bekerja di yayasan Sabah adalah 7000 kakitangan.[26] Selain itu, peranan ini juga dapat diperluaskan melalui kewujudan pusat pentadbiran untuk jabatan-jabatan kerajaan negeri yang dipusatkan di kawasan kota kinabalu. Antaranya, wisma pertanian di yang terletak di luyang kota kinabalu yang menempatkan jabatan yang berkaitan dengan kegiatan pertanian, penternakan dan perikanan.
Daripada pemusatan jabatan yang dapat dilihat ini dapat juga dibuat jangkaan bahawa pemusatan pekerjaan di kawasan kota kinabalu ini akan berterusan. Hal ini dapat dilihat dalam rancangan kerajaan sepertimana yang diperkatakan oleh ketua setiausaha negara  Tan Sri Dr. Ali Hamsa bahawa kerajaan akan membina satu lagi mini putrajaya yang mampu menampung 90 jabatan.[27]
     
Kota kinabalu juga menjadi pilihan pusat pentadbiran untuk organisasi bukan kerajaan dan swasta. Hal ini mungkin disebabkan oleh kewujudan kemudahan yang baik di kawasan kota kinabalu. Contoh agensi swasta berpusat di kota kinabalu adalah badan bahasa sabah yang berpejabat di likas dengan kakitangan berjumlah 300 orang, persatuan seni budaya bajau sabah seramai 3000 keahlian di kota kinabalu, ikatan penulis sabah seramai 143 orang kakitangan dan banyak lagi.[28]

Oleh itu, fungsi pusat pekerjaan bandaraya kota kinabalu dapat dilihat dengan jelas. Hal ini dikukuhkan lagi dengan kewujudan jabatan baru dari masa ke masa untuk pembaharuan di kawasan kota kinabalu. Sebagai contoh dari aspek jabatan perkhidmatan awam negeri sabah terdapat perubahan jika dilihat kepada kronologi masa iaitu pada tahun 1965 dikenali sebagai pejabat perjawatan (49 orang kakitangan) dan berubah pada tahun1974 kepada bahagian perjawatan negeri (85 orang kakitangan).[29]


4.2.2   FAKTOR MENDORONG PERKEMBANGAN SEKTOR PEKERJAAN DI KOTA KINABALU.

i.             Penumpuan pusat pentadbiran.
Sepertimana yang telah dinyatakan sebelumnya dapat dilihat bahawa Kota Kinabalu berfungsi sebagai pusat pentadbiran. Sebagai sebuah pusat pentadbiran sudah tentu terdapat banyak jawatan yang perlu diisi supaya sesuatu organisasi itu dapat berfungsi dengan cekap. Selain itu, peluang pekerjaan yang dahulunya menjadi peluang pekerjaan kepada penduduk di kawasan luar bandar menjadi peluang pekerjaan di kawasan bandar apabila pejabat jabatan tersebut dipindahkan di kawasan bandar. Jawatan ini adalah terdiri daripada pelbagai taraf atau pangkat iaitu daripada jawatan bertaraf pengarah, menteri  kepada jawatan seperti tukang kebun. dengan  Sebagai contoh jumlah kakitangan kerajaan yang berkhidmat di wisma yayasan sabah adalah 7000 orang kakitangan.[30]

ii.           Perkembangan sektor swasta.
 Penjawatan dalam sektor swasta pula merujuk kepada perniagaan, pertubuhan dan perkhidmatan bukan milik kerajaan. Sektor swasta  ini banyak terdapat di kawasan bandaraya Kota Kinabalu seperti pusat membeli belah, pusat pelancongan, hotel dan sebagainya. Kewujudan sektor swasta yang banyak di kawasan bandar ini telah menarik minat ramai orang untuk bekerja dalam sektor ekonomi moden ini. Hal ini seterusnya menyumbang kepada migrasi masuk ke kawasan bandar. Sebagai contoh kewujudan institusi perbankan seperti bank bumiputera commerece (CIMB), bank Heong Leong dan badan bahasa sabah. pertubuhan badan bahasa sabah misalnya membuka peluang pekerjaan sebanyak 300 kakitangan yang diisi oleh masyarakat daripada pelbagai latar belakang pendidikan.[31]
     
4.2.3   Bagaimana perkembangan sektor pekerjaan mengembangkan bandar.

i.             pertambahan jumlah penduduk.
 Dengan tarikan sektor pekerjaan yang banyak di kawasan bandar maka ia menyumbang kepada peningkatan jumlah migrasi masuk ke kawasan bandar. Hal ini disokong dengan pertumbuhan penduduk di bandar kawasan negeri Sabah yang tumbuh sebanyak 6.4% setiap tahun dan dianggarkan 50% daripada pertumbuhan ini adalah disumbangkan oleh migrasi daripada kawasan luar bandar.[32] Migrasi ini semestinya disebabkan kekesongon peluang pekerjaan yang banyak di bandar tidak mampu diisi oleh penduduk di kawasan bandar. Selain itu, ianya juga disebabkan perkembangan sektor ekonomi moden yang dilihat oleh generasi muda sebagai sumber ekonomi yang lebih menjamin berbanding sektor ekonomi di luar bandar. Dengan peningkatan penduduk di kawasan bandar maka ia akan menaikkan lagi taraf bandar kepada bandar yang lebih besar. Hal ini kerana indikator untuk menilai status bandar juga mengambil kira aspek jumlah penduduk.

ii.           Perkembangan infrastruktur bandar.
     Perkembangan infrastruktur di bandar bertambah baik apabila kemasukan banyak pihak yang berpendapatan tetap dan lumayan di kawasan bandar. Hal ini kerana, permintaan kepada rumah di kawasan bandar yang berhampiran kawasan bandar akan meningkat. Dengan peningkatan permintaan maka kawasan tanah lapang akan dibangunkan sebagai kawasan perumahan seperti kawasan perumahan kingfisher untuk menampung jumlah permintaan penduduk. Selain itu, dengan pertambahan penduduk maka permintaan untuk kemudahan awam yang lain juga akan meningkat seperti sekolah yang lebih luas dan hospital yang besar untuk menampung jumlah penduduk yang bertambah. Bagi pekerja yang bekerja dengan sektor kerajaan pula kebanyakan daripada mereka dijaga kebajikan oleh pihak kerajaan terutamanya yang berkhidmat dalam jabatan yang bersangkut-paut dengan aspek keselamatan seperti tentera, bomba, polis dan sebagainya. Pekerja dalam sektor kerajaan ini disediakan dengan kemudahan perumahan yang lengkap. Hal ini dapat dilihat dengan kewujudan perumahan bagi kakitangan jabatan bomba di kawasan sulaman, perumahan polis bersebelahan kompleks karamunsing dan banyak lagi.

iii.          Perkembangan kuasa beli
 Sememangnya pekerjaan yang ditawarkan di Kota Kinabalu adalah pelbagai. Salah satu aspek yang menarik minat masyarakat untuk bekerja di Kota Kinabalu adalah kerana kadar upah yang lebih tinggi berbanding di kawasan luar bandar di samping kerjanya yang lebih mudah berbanding bekerja dalam sektor ekonomi luar bandar yang memerlukan bekerja di bawah sinaran matahari. Dengan adanya pekerjaan penduduk di bandar maka mereka akan mempunyai pendapatan untuk berbelanja atau untuk membeli barangan keperluan mereka. Oleh itu, ini telah mengembangkan lagi kuasa beli penduduk di kawasan bandar dan seterusnya mengembangkan rantaian ekonomi di bandar. Sebagai buktinya kewujudan banyak pusat membeli belah di sekitar Kota Kinabalu yang membuka banyak peluang pekerjaan kepada golongan muda khususnya. Selain bekerja mereka ini sebenarnya menjadi pengguna dan penggerak kegiatan ekonomi di kawasan bandar.
Gambar 3 : K.Kinabalu 1961
Sumber: Google Image
4.3 Pemodenan
4.3.1 Susunan Bandar dan Seni Bina
Bandaraya Kota Kinabalu merupakan pusat bagi pembangunan pembandaran yang berlaku di Sabah. Sehubungan itu, sebarang pemodenan atau perubahan yang dirancang akan bermula di bandaraya ini sebelum disebarkan ke bandar-bandar lain yang berada di sekitarnya. Namun, pada mulanya iaitu semasa di zaman penjajahan Inggeris kebanyakan petempatan yang wujud adalah bersifat tradisional yang merujuk kepada kampung, sehinggalah pada satu ketika telah muncul satu kategori petempatan di Kota Kinabalu termasuklah Teluk Sepanggar yang dikenali sebagai bandar.[33] Aspek pemodenan bandar yang meliputi peranan bandar dapat diklasifikasikan kepada beberapa jenis dan yang paling utama ialah dari segi perubahan corak penyusunan bandar dan senibina bandar. Di Kota Kinabalu sekiranya menyingkap kembali sejarah perbandaran pada awalnya adalah bersifat konvensional. Gambaran yang paling jelas ialah dengan corak susunan bangunan dan deretan kedai di bahagian Kampung Air. Hal ini kerana sejarah bandar di Kota Kinabalu telah bermula melalui pembentukan bandar Jesselton pada 9 November 1899.
Gambar 4 : K.Kinabalu moden
Sumber: Google image
Seni bina pembinaannya yang kurang efektif dari segi susunannya dan tahap teknologi pembinaan yang masih rendah kerana deretan kedai yang di bina bersaiz kecil serta kurang kemudahan-kemudahan lain yang terdapat dalam bandar. Perbezaan ini mampu dilihat melalui kaedah perbandaran yang lebih maju dan moden  dengan bermulanya pembinaan bangunan-bangunan yang besar khususnya dari pusat beli belah Centre Point menuju ke kawasan Wawasan Plaza. Bangunan ini mempunyai kemudahan yang lebih baik kerana teknologi pembinaan lif dan elevator telah disediakan bagi memudahkan pengguna. Pemodenan ini telah disebarkan ke bandar-bandar lain yang berada di sekitar kawasan Bandaraya Kota Kinabalu serta bandar-bandar yang jauh seperti Keningau. Selain itu, kesan daripada perbandaran yang rancak di pusat bandaraya ini telah memberi impak yang postif kepada perubahan besar ke atas ruang fizikal Kota Kinabalu. Contohnya, kawasan pinggir bandar yang sebelumnya hanya dianggap sebagai luar bandar telah menjadi sebahagian kawasan bandar Kota Kinabalu.[34]



4.3.2  Landskap dan Penjagaan Bandar 
Pemodenan bandaraya Kota Kinabalu turut meliputi landskap dan penjagaan bandar. Pada masa kini, misalnya wujudnya Jabatan Landskap di bawah kendalian Dewan Bandaraya Kota Kinabalu. Jabatan ini adalah termasuk dalam Jabatan Perancangan Bandaraya yang turut dikenali sebagai Bahagian Landskap. Penubuhan jabatan ini agak lewat kerana hanya beropersi pada sekitar tahun 1999. Lantaran itu, proses untuk mengindahkan  bandaraya Kota Kinabalu agak perlahan. Perkara penting yang perlu diambil perhatian bagi memodenkan persekitaran bandar ialah melibatkan keceriaan dan kebersihan.  Tindakan yang telah diambil oleh Jabatan ini supaya perancangan mereka lebih efisien ialah dengan membuka Nursery Tapak semaian di Likas yang berkeluasan 2.5 ekar. Jabatan Landskap juga dibahagikan kepada 2 bahagian yang utama iaitu bahagian perancangan, rekabentuk dan kawalan pembangunan, dan bahagian pengurusan operasi dan penyelenggaran landskap. Antara objektif utama yang menjadi panduan jabatan ini ialah melaksanakan perancangan dan pembangunan landskap berdasarkan Pelan Induk Landskap Kota Kinabalu. Seterusnya, merancang dan merekabentuk projek landskap yang menerapkan unsur-unsur senireka, budaya dan tradisi tempatan yang memenuhi keperluan pada masa kini.[35] Pemodenan bandaraya dengan penanaman pokok-pokok, bunga dan replika tertentu mula kelihatan di sekitar Kota Kinabalu. Masyarakat Setempat dan pelancong asing dapat memberikan kelas tertentu dengan keceriaan yang telah dilaksanakan berdasarkan persepsi mereka.
Tahap kebersihan bandaraya juga telah mengalami perubahan yang boleh dianggap drastik. Walaupun perubahan yang berlaku adalah tidak menyeluruh tetapi ia boleh dianggap sebagai satu proses yang baik. Perubahan yang jelas berlaku ialah tahap kebersihan pasaraya dan lorong pejalan kaki yang mengalami perubahan baik kerana bebas daripada cebisan-cebisan sampah.[36] Organisasi yang telah dilantik dan dipertanggungjawabkan untuk menjaga kebersihan bandaraya akan memastikan setiap kawasan dibersihkan secara berkala. Langkah susulan yang mampu mendisiplinkan masyarakat khususnya mereka yang tinggal di kawasan bandarya ini juga telah dilaksanakan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu.  Pesalah yang didapati tidak prihatin dengan kebersihan bandar akan kenakan kompaun. Mengikut laporan yang telah dikeluarkan oleh Pegawai Perhubungan Awam DBKK, Syron A. Tunggolou menyatakan bahawa operasi  peringkat awal yang telah dilaksanakan di Wawasan Plaza mendapati 22 orang pesalah yang telah dikompaun dan jumlah keseluruhan denda ialah RM 340 .[37] Sehubungan itu, orang ramai telah dinasihatkan agar mematuhi peraturan yang telah diluluskan di bawah Undang-undang kecil Anti Sampah Sarap (pindaan 2005) bagi mengelakkan mereka didenda. Rasional pelaksanaan peraturan ini ialah untuk menjadikan bandaraya Kota Kinabalu supaya sifar sampah.
4.3.3  Anjakan Pradigma masyarakat
Perubahan cara berfikir dan perlakuan yang lebih baik juga dapat diterapkan dengan lebih cepat dalam kehidupan di bandaraya Kota Kinabalu. Walaupun, kesedaran terhadap sesuatu perkara turut disebarkan ke kawasan-kawasan lain tetapi ianya mengambil tempoh masa yang panjang dan perlahan. Antara anjakan yang mampu diperolehi dan akan memberi kesedaran kepada masyarakat bandar ialah berkaitan dengan penjagaan kesihatan.
         Di bandaraya Kota Kinabalu juga kempen seperti kesedaran untuk mengurangkan penggunaan sumber sering kali diadakan. Perkara tersebut dapat memberikan banyak input yang berguna kepada orang ramai supaya lebih menghargai khazanah negara yang semakin pupus. Sehubungan itu, Kempen kitar semula yang menekankan 3R “Reduce,Reuse dan Recyle” membolehkan mereka supaya mengamalkan saranan tersebut. Antara lokasi yang menekankan objektif kempen ini ialah pasaraya, sekolah, stesen minyak dan banyak lagi terutamanya kawasan yang termasuk dalam bandar Kota Kinabalu.[38] Lazimnya contoh yang paling jelas dapat diperhatikan ialah berkaitan dengan penggunaan plastik. Hal ini kerana pada hari tertentu dalam setiap minggu penggunaan plastik dikenakan caj sebanyak rm 0.20 sen oleh penjual. Semantara itu, para pengguna pula akan mengumpul bahan-bahan terpakai yang masih boleh dikitar semula. Sekiranya gaya pemikiran penduduk pada masa kini dibandingkan dengan masyarakat bandaraya ini pada tahun 1980 sememangnya amat berbeza sekali.

4.3.4    Jaringan Perhubungan dan Pengangkutan
 Jaringan perhubungan turut mengalami pemodenan mengikut arus peredaran zaman. Kerja-kerja menaik taraf jalan raya di bandaraya Kota Kinabalu dan seluruh daerah di Sabah diselenggara sepenuhnya oleh Jabatan Kerja Raya Malaysia. Pemodenan maksudnya di sini ialah dengan melihat corak perubahan jalan raya dari awal pembukaan bandar Jesselton sehingga pada masa kini. Jika dahulu, jaringan jalan raya yang dibina oleh British di bandar Jesselton sangat terhad dan tidak menghubungkan semua kawasan atau tempat di bandaraya ini. Tetapi, kini, banyak perubahan yang berlaku dan kemajuan teknologi juga telah mempengaruhinya. Sebagai contohnya, pembinaan jalan bertingkat di pusat bandaraya  menerapkan  corak pembinaan jalan raya yang moden khususnya daripada negara-negara yang telah maju. Alternatif tersebut diambil kerana untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas di samping menjamin kelancaran trafik. Jalan  bertingkat juga dibina kerana penjimatan kawasan kawasan di bandaraya  yang semakin tepu dalam pembinaan.
Gambar 5 : KKIA 1
Sumber: Google Image
         Pengangkutan awam yang berfungsi untuk meningkatkan mobiliti sosial dikalangan penduduk mengalami penambahbaikan dengan penambahan bilangan bas. Di bandaraya Kota Kinabalu syarikat City Bus adalah salah satu syarikat yang mendominasi pengangkutan awam dan menyediakan kadar tambang yang murah, misalnya kadar tambang yang telah ditetapkan ialah hanya RM 1 dan seragam di seluruh kawasan bandaraya ini. Jika dikaji secara teliti sebelum penswastaan pengangkutan dilaksanakan kebanyakan bas-bas yang beroperasi sangat terhad dan bilangan penumpang yang boleh menaikinya juga sedikit kerana hanya menggunakan mini bus. Bandaraya ini juga menyediakan jaringan perhubungan udara yang bertaraf antarabangsa. Hal ini kerana Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu menghubungkan penerbangan domestik dan antarabangsa. KKIA adalah lapangan terbang kedua paling sibuk di Malaysia dan merupakan pintu masuk utama ke Sabah dan Malaysia Timur.[39] Antara lokasi penerbangan antarabangsa yang boleh dihubungkan secara terus melalui lapangan terbang ini ialah Seoul, Shenzhen, Guongzhou, Hong Kong, Macau, Cebu, Singapura, Taipei, Kaohsiung dan Bandar Seri Begawan.
Sistem kereta api yang telah dibina oleh Syarikat Borneo Utara British pada tahun 1896 yang menghubungkan bandar Kota Kinabalu dengan daerah-daerah lain. Pusat perhentian utama terletak di Tanjung Aru. Pada tahun 2003 penggantian landasan dan penambahbaikan kecil lokomotif dan garabak telah disiapkan. Manakala, kerja-kerja menaik taraf landasan, jambatan dan stesen serta semboyan dan komunikasi telah dimulakan pada tahun 2005.[40]
4.4 Kemudahan Perkhidmatan
4.4.1 Pusat Pentadbiran
Gambar 6 : Pusat Pentadbiran kerajaan persekutuan Negeri Sabah
Sumber: Google Image
Pusat pentadbiran Sabah juga telah mengalami perubahan yang amat baik kerana pada mulanya pusat pentadbiran hanya tertumpu di Pejabat Persekutuan di Sembulan dan kompleks Bangunan Tun Mustapha Sabah yang telah siap sepenuhnya pada tahun 1970.[41]  Pada masa kini, pusat pentadbiran kerajaan tidak lagi tertumpu di kedua-dua tempat tersebut. Selaras dengan gelaran sebagai ibu negeri bagi Sabah, Kota Kinabalu adalah pusat pentadbiran bagi agensi, jabatan dan kementerian yang berada di bawah kuasa kerajaan. Peranan bandaraya ini yang menjadi ibu pejabat dan pengurusan pentadbiran menjadikannya sebagai pusat tumpuan utama penduduk untuk melaksanakan pelbagai urusan. Lazimnya, contoh yang paling jelas ialah bandaraya ini adalah pusat bagi pejabat pendaftaran yang terdapat di setiap daerah. Oleh itu, segala urusan yang berkaitan dengan maklumat peribadi seperti surat beranak, kad pengenalan, sijil kahwin, urusan passport dan banyak lagi akan disiapkan di sini. Sekiranya urusan yang berkaitan dengan perkara tersebut tidak dapat diselesaikan di setiap cawangan yang terdapat di daerah tertentu, maka urusan tersebut akan dibawa sehingga ke pejabat pusat pendaftaran ini. Lokasi pejabat pendaftaran yang terletak di Kompleks Pentadbiran Persekutuan Sabah boleh dihubungi secara terus dengan mengikuti jalan UMS kerana ia bersebelahan dengan kampus Universiti Malaysia Sabah. Jabatan pendaftaran boleh dikatakan sebagai jabatan kerajaan yang paling sibuk. Hal ini kerana hampir setiap hari pejabat ini dibanjiri oleh kehadiran orang ramai. Kesibukan tersebut dapat dilihat dan diukur melalui bilangan kenderaan yang diletakkan ditepi-tepi jalan dan ada masanya keadaan ini mengundang kepada kesesakan lalu lintas.
         Penggubalan dasar dan undang-undang negeri turut dilaksanakan di bandaraya Kota Kinabalu. Dasar yang akan diperkenalkan mesti dibentangkan terlebih dahulu di Dewan Undangan Negeri (DUN) sebelum diluluskan. Sehubungan itu, kelebihan bandaraya ini lebih besar di negeri Sabah. Malahan, segala perancangan yang berkaitan dengan pembangunan akan dikaji terlebih dahulu sebelum diagihkan di kawasan-kawasan yang layak menerima peruntukan projek. Projek-projek pembangunan bagi negeri Sabah terletak di bawah terletak di bawah Sabah Economic Development Corporation (SEDCO) atau pun Perbadanan Kemajuan Ekonomi Sabah. Projek-projek baru yang berkaitan dengan Sabah Corridor Development juga dapat dikeluarkan oleh agensi ini. Misalnya projek yang terkini ialah melibatkan pembangunan pelancongan di Semporna, Bandar Baru Titingan, Kinarut south satelite township, Sandakan integrated exchange terminal (SITExt), Kudat deep oil and gas support services, Lahad Datu hotel, dan Apas industrial estate.[42] Lantaran itu, peranan bandaraya Kota Kinanbalu dalam proses pembandaran dan perbandaran melibatkan skop yang luas.

Gambar 7:Universiti Malaysia Sabah
Sumber: Google Image
4.4.2 Pendidikan 
Pendidikan adalah satu indektor pembangunan yang biasanya digunakan untuk mengukur tahap kemajuan sesebuah kawasan atau bandar. Di Bandaraya Kota Kinabalu terdapat beberapa institusi pengajian tinggi telah dibuka dan memberi manfaat kepada penduduk Sabah dan juga pelajar dari luar. Institusi Pengajian Tinggi Awam yang paling terkenal ialah Universiti Malaysia Sabah yang telah dibuka sejak pada tahun 1994. Universiti awam yang seterusnya yang telah dibuka iaitu sejak 1973 ialah Universiti Teknologi Mara (UITM) yang terletak di Sembulan ketika itu.[43] Kedua-dua institusi pengajian awam tersebut terletak di kawasan Sepanggar dan UITM mula berpindah ke kawasan ini pada tahun 1991. Selain itu, Institusi Latihan Perindustrian (ILP) yang mengkhusus kepada kemahiran belia turut dibuka. Pembukaan latihan kemahiran ini ialah bertujuan untuk memberi peluang kepada pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk mengikuti kursus yang mereka minati dalam bidang tersebut.

Gambar 8 :Universiti Teknologi Mara
Sumber: Google Image
Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) di bandaraya Kota Kinabalu, saban tahun mengalami pertambahan yang pesat. Antara kolej-kolej yang telah bertapak ialah kolej Masterskill yang berlokasi di likas, AMC School of Business di kompleks Karamunsing, Institut Pelancongan Asia di Jalan Gaya, Institut Sinaran di  jalan Damai, Kolej Antarabangsa Almacrest, Kolej Eastern, Kolej Yayasan Sabah, dan banyak lagi. Pembukaan kolej-kolej swasta ini sebenarnya berhubung kait daripada kesan pembandaran dan perbandaran yang sedang berlaku. Migrasi masuk di kalangan pelajar daripada seluruh daerah di Sabah untuk datang ke bandaraya Kota Kinabalu adalah berpunca daripada tarikan peluang pendidikan yang banyak ditawarkan. Penumpuan kolej di pusat bandaraya ini juga disebabkan oleh pelbagai tarikan fasiliti yang sukar didapati di luar kawasannya.
4.4.3 Kemudahan Kesihatan 

Modenisasi bandar memberi impak yang positif terhadap pendidikan kesihatan yang berlaku secara tidak langsung dalam persekitaran mereka. Hal ini kerana dari sudut kemajuan teknologi kesihatan, semuanya berpusat di Kota Kinabalu. Lebih-lebih lagi pada masa kini banyak pakar-pakar kesihatan yang membuka klinik swasta yang memberi banyak kelebihan kepada tahap pengetahuan semasa. Misalnya, pembukaan Pusat Perubatan Sabah di Luyang yang merupakan hospital swasta terbesar. Tambahan lagi, bandaraya ini turut mempunyai dua lagi pusat pakar perubatan swasta iaitu Pusat Pakar Damai dan Pusat Kesihatan Rafflesia. Keadaan ini sangat berbeza pada era sebelumnya kerana kebanyakan pusat rawatan yang dibuka adalah sangat terhad dan bergantung sepenuhnya kepada Hospital Queen Elizabeth.
            Di samping itu, program pelaksanaan penjagaan kesihatan juga kerap dilakukan di Bandaraya ini. Sebagai contohnya ialah dengan pelaksanaan kempen secara besar-besaran kawalan wabak kencing tikus atau leptospirosis yang berlangsung di Kota Kinabalu pada 24 Ogos yang lalu.[44] Keadaan ini memberi gambaran bahawa tahap pemikiran masyarakat juga mampu dimodenkan kesan daripada pemodenan bandar.

4.4.5 Pusat Perindustrian dan Perdagangan
Bandaraya Kota Kinabalu sekiranya dikaji secara teliti dari peringkat awal terutamanya dalam bidang perdagangan telah bermula dengan pesat sejak sebelum tahun 1898 lagi. Hal ini kerana pada ketika itu pihak Syarikat Borneo Utara British telah menubuhkan sebuah pusat perdagangan di Pulau Gaya. Malahan, di bandar Jesselton, ramai pedagang dari luar telah dibawa masuk untuk membangunkan ekonomi perniagaan di bandar ini.[45] Perkembangan yang pesat dalam bidang ekonomi kesan daripada kekayaan sumber bahan mentah telah menjadikan bandaraya ini maju mengikut arus perubahan masa.  Misalnya pada akhir tahun 1963 merupakan tahun yang menandakan berakhirnya kekuasaan penjajah dan isu yang paling menarik ialah berkaitan dengan pembentukan bandar Kota Kinabalu yang telah meningkatkan lagi kadar pembangunan ekonomi wilayah pantai barat Sabah menerusi proses pembandaran.[46]
Gambar 10: Kawasan KKIP Sepanggar
Sumber: Google Image
Kota Kinabalu juga sangat dikenali sebagai pusat utama perindustrian dan komersil di negeri sabah. Fungsi pusat bandaraya ini yang merupakan pusat pengumpulan bahan-bahan mentah seperti pertanian, perhutanan, minyak dan gas asli serta banyak lagi telah menggalakkan pembangunan ekonomi. Pada tahun 1990 projek pelabuhan dan Taman perindustrian telah siap dibina. Kini kawasan tersbut telah didirikan depo tangki minyak yang dimiliki oleh beberapa syarikat multinasional seperti Petronas, Shell, Bp, Esso dan yang terbaru ialah Petron. Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP)  terletak di Sepanggar meliputi kawasan seluas 8000 ekar.[47] Tujuan utama pemusatan kegiatan perindustrian ini adalah untuk meningkatkan aktiviti komersil di bandar dan menjadikannya sebagai pertumbuhan utama ekonomi Malaysia Timur. Bandaraya Kota Kinabalu sering menganjurkan dan menjadi tuan rumah dalam pelbagai seminar yang bersifat tempatan, serantau dan antarabangsa. Penganjuran ekspo perdagangan pada setiap tahun seperti Ekspo Antarabangsa Dwi Tahunan Sabah melambangkan peranan yang dimainkan oleh bandaraya Kota Kinabalu.
Gambar11: lukisan Sabah International Convention Centre
Sumber: Google Image
          Pemodenan pusat pelabuhan kesan daripada pembandaran bandaraya Kota Kinabalu telah memperlihatkan satu perubahan yang amat baik. Hal ini kerana dengan pembukaan dua pelabuhan iaitu Pelabuhan Kota Kinabalu dan Pelabuhan Kontena Teluk Sepanggar (SBCP) melicinkan lagi urusan perdagangan. Pelabuhan Kota Kinabalu berfungsi sebagai pelabuhan kargo, manakala SBCP pula berperanan sebagai pangkalan tentera laut dan juga semua kargo kontena[48]. Pelabuhan Teluk Sepanggar turut dinamakan sebagai pelabuhan BIMP-EAGA yang menjadi pusat entiti perdagangan utama serantau.[49] Pembukaan kedua-dua pelabuhan ini adalah untuk mengelakkan kesibukan pada satu tempat sahaja.

4.5 Pembauran Inovasi
Pembauran inovasi dalam istilah yang lebih jelas ialah berkaitan dengan penyebaran pengetahuan daripada satu bentuk kepada bentuk yang lain. Tetapi inovasi yang ditekankan di sini lebih memfokuskan kepada teknologi. Kerjasama serantau yang melibatkan seminar dan perkongsian kepakaran dalam pelbagai bidang-bidang tertentu semestinya bermula di bandaraya Kota Kinabalu. Menyedari kepentingan perkara ini, pembinaan bangunan Convention Centre di Sabah memudahkan lagi kelancaran persidangan daripada pelbagai negara. Tapaknya terletak secara strategik di penghujung Jesselton Waterfront Development seperti yang telah dicadangkan.

Kawasan ini dikelilingi oleh laut pada dua sisi dan jalan utama ialah Jalan Tun Fuad Stephen. Kawasan pembangunan lokas ini adalah melibatkan kawasan seluas 15 ekar (6.07 hektar). Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah akan menjadi pusat utama bagi aktiviti konvensyen dan pembangunan industri MICE di negeri Sabah. Mengikut Ketua Menteri Sabah iaitu Yang Amat Berhormat Datuk Seri Musa Haji Aman telah menyatakan bahawa penglibatan Kumpulan Yayasan Sabah dalam aktiviti MICE telah membuka ruang ke arah perkongsian minda intelek. Ini juga secara tidak langsung telah menyumbangkan kepada pembangunan modal insane di negeri Sabah. Kenyataan ini dipetik daripada brosur “Sabah International Convention Centre-Paving the way for a new MICE destination”. Pembangunan tersebut membuka ruang untuk destinasi baru bagi penganjuran mesyuarat, insentif, konvensyen dan pameran. Antara manfaat utama ialah mampu melonjakan Sabah sebagai penggerak utama dalam mengembangkan produk premium pelancongan di rantau ini. Seterusnya, membuka lembaran baru kepada negeri Sabah dengan mentransformasikan ekonomi negeri daripada berasaskan sumber asli kepada sektor perkhidmatan.
Rajah 2 : Anggaran pendapatan di bawah SICC
Sumber: International Congress & Convention Centre
Walaupun pembinaan bangunan ini dan fasilitnya masih dalam proses tetapi sumbangannya pada masa akan datang pasti memberi manfaat yang besar. Lazimnya, kerjasama ekonomi bukan sahaja dapat menguntungkan sesebuah bandaraya dalam bidang pelaburan tetapi turut melahirkan golongan pakar dalam bidang pengendalian teknologi atau jentera dan mesin yang lebih canggih. Hal ini kerana melalui projek tersebut ia dapat menarik lebih banyak pelabur asing ke negeri Sabah serta dapat meletakkan kedudukan Kota Kinabalu sebagai bandaraya utama di kepulauan Borneo.






























5.0        KESIMPULAN.


Kesimpulannya bandaraya kota kinabalu mempunyai peranan yang besar dalam membawa arus pembandaran ke kawasan Kota Kinabalu. Walaupun, pembandaran di Kota Kinabalu tidaklah sepesat kawasan ibu negeri bagi sesetengah kawasan di Malaysia namun perubahan dan pembangunan di Kota Kinabalu ini yang sentiasa berkembang dari semasa ke semasa akan memberi impak yang besar pada masa akan datang. Perkembangan pembandaran di kota kinabalu ini dapat dibuktikan daripada beberapa aspek iaitu daripada jumlah penduduknya yang semakin bertambah, kemudahan awam yang semakin berkembang, pembinaan semakin banyak bangunan baru dan beberapa lagi aspek lain. Sememangnya peranan pembandaran kota kinabalu dapat dilihat jika dibuat perbandingan keadaan pada suatu masa lampau dan kini dimana perubahan banyak dapat dilihat.
         Perkembangan Kota Kinabalu ini sebenarnya turut dipengaruhi oleh jumlah peruntukan dan sistem kewangan kerajaan semasa sama ada kerajaan negeri atau kerajaan persekutuan. Hal ini kerana walaupun Kota Kinabalu mempunyai peranan yang besar tetapi tanpa kewangan yang cukup kemajuan sukar dibuat terutamanya dari aspek infrastruktur.
Dasar kerajaan turut mempengaruhi perkembangan Kota Kinabalu. Dasar kerajaan seperti menyerakkan pembangunan keluar seperti meletekkan pusat beli belah di pinggir bandar misalnya adalah bertujuan mengembangkan lagi proses pembandaran di kawasan itu. Misalnya penempatan pusat beli belah di kawasan pinggir bandar adalah 1borneo yang menjadi aset pembangunan di kawasan sekitar.
Sememangnya terdapat beberapa lagi aspek lain yang mempengaruhi peranan kota kinabalu sebagai pusat pembandaran. Peranan Kota Kinabalu sebagai agen pembandaran di kawasan ini dilihat akan terus berkembang pada masa hadapan. Hal ini dapat dilihat melalui pembangunan masa kini dan kerangka pembangunan masa hadapan yang dirancang Kerajaan Negeri Sabah.



[1] Laman Web Rasmi Dewan Bandaraya Kota Kinabalu. (2013).Geografi dan Cuaca. Retrived form http://www.dbkk.sabah.gov.my/bm/content/static/view/342
[2] Junaidi Ladjana. 2010. Dari Jesselton ke Kota Kinabalu. Utusan Online. Retrived from http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0225&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sabah_%26_Sarawak&pg=wb_01.htm
[3] Hanafi Hussin & Mohammad Raduan Mohd Ariff .  (2007) . Ke Arah Menyemarakkan Penyelidikan dan Wacana Borneo.  Borneo Research Journal. 1. Hlm 2
[4] Amaluddin Bakeri & Mohammad Raduan Mohd Ariff. (2004) Pembongkaran Petempatan ampung Air di Pulau Borneo : Kajian Kes Kota Kinabalu, Sabah. Jurnal Jati. 9. Hlm 3
[5] Harifah Mohd Noor & Jurry Foo @Jurry Michael. (2009). Satu Tinjauan Terhadap Isu-isu dalam Proses Kebenaran Merancang Kawalan Pembangunan: Kajian Kes pada Dewan Bandaraya Kota Kinabalu, Sabah. Sosiohumanika. 2 (2). Hlm 285
[6] Op. Cit. Hanafi Hussin & Mohammad Raduan Mohd Ariff .  (2007) .
[7] Abdul Samad Hadi.(1990). Kota Kinabalu: Daripada satu pangkalan kepada pusat pembangunan wilayah. Kajian Etnografi Sabah : Pembandaran dan Transformasi Bandar negeri sabah. Yayasan Sabah bangi .Hlm 35. (25-48)
[8] Jabatan Perangkaan.(2011). Banci penduduk dan perumahan 2010. Kuala Lumpur. Jabatan perangkaan Malaysia. Hlm 142
[9] Mohd. Razali Agus.(1992). pembangunan perumahan, isu dan prospek. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm xvii(pengenalan)
[10] Ibid.
[11] Katiman Rostam (1998). Penghantar Geografi bandar.Hulu kelang. Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 20
[12]  Wan Razali Hj Wan Hussin.2011 .Kualiti Hidup Sosial dan Proses Pembandaran di Malaysia. Malaysian Journal of Tropical Geography. Vol 15. hlm 12. 
[13] Op Cit. Abdul Samad Hadi.(1990) .Hlm 31.
[14] Ibid.
[15] Ibid.
[16] Ibid.
[17] Portal Centre Point Sabah.(2013).Latar Belakang Centre Point Sabah. Retrived from http://www.centrepointsabah.com
[18] Sabah World Heritage.
[19] Op Cit. Abdul Samad Hadi.(1990).Hlm 37.
[20] Laman Web Rasmi Dewan Bandaraya Kota Kinabalu. (2013). Etnik Bangsa dan Agama. Retrived form http://www.dbkk.sabah.gov.my
[21] Laman Web Rasmi Dewan Bandaraya Kota Kinabalu. (2013).Pengenalan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu. Retrived form http://www.dbkk.sabah.gov.my
[22] Sabah Ports Authority. (2013). Introduction. Retrived from http://www.lpps.sabah.gov.my/?q=content/introduction
[23] Op Cit. Abdul Samad Hadi.(1990).
[24] 1Borneo. 2013. Mall directory. Retrived from http://www.1borneo.net/public/1borneohypermall/front_page.htm.
[25] ____.(14.07.2009). Sultan Kedah Rasmi Kompleks pentadbiran baru kerajaan persekutuan. Kuala Lumpur. Utusan Online. Retrieve from http://www.utusan.com.my
[26] Chong Kah Kiat. (2001). Ucapan di majlis penamaan bangunan yayasan sabah sebagai “Menara Tun Mustapha”. Auditorium yayasan sabah. Retrieve from http://www.sabah.gov.my/press/docs/2001001681.html.
[27] ______, 12/06/2013. Mini Putrajaya akan dibina di sabah. Utusan online. Retrieve 20/11/2013 from http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130612/dn_15/Mini-Putrajaya-akan-dibina-di-Sabah.
[28] Jabatan Kebudayan dan Kesenian negara.(2009) Senarai maklumat BBK Seni Budaya Sabah. Retrived from http://www.jkkn.gov.my/sites/default/files/docs/BBK%20SABAH(baru).pdf
[29] _____.Nd. Sejarah Jabatan Perkhidmatan Awam Negeri Sabah. Retrived from http://www.sabah.gov.my/jpan/files/Sejarah.pdf
[30]Op Cit. Chong Kah Kiat. (2001).
[31] Jabatan Kebudayan dan Kesenian negara.(2009) Senarai maklumat BBK Seni Budaya Sabah. Retrived from http://www.jkkn.gov.my/sites/default/files/docs/BBK%20SABAH(baru).pdf
[32] Op Cit.Abdul Samad Hadi . (1990) .
[33] Lee Yong Leong. 1982. Sabah: Satu Kajian Geografi Petmpatan. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
[34] Gusni Saat. 2004. Peribumi Teluk Sepanggar. Universiti Kebangsaan Malaysia. Bangi. hlm 34.

[35] DBKK. 2011. Pelan Strategik Dewan Bandaraya Kota Kinabalu 2011-2015. Dewan Bandaraya Kota Kinabalu, Sabah. hlm 8.
[36] Joe Leong. 2005. Kota Kinabalu: Laying the Foundation for a Great City of the Future. Kota Kinabalu City Hall. Hlm 23.
[37]  Utusan Online.2011. DBKK denda “kutu sampah”. 7 February 2011.
[38] Op Cit, Joe Leong. 2005. Hlm 62.

[39] The Star Online. KKIA Become to Air Hub. 15 February 2007.
[40] Rancangan Malaysia Kesembilan 2006-2010. Unit Perancang Ekonomi.
[41] Op Cit, Gusni Saat. hlm 49.
[42] Portal Rasmi SEDCO.
[43] Portal Rasmi UiTM Sabah.
[44] Utusan Online.2013.Kencing Tikus: Kempen Besar-besaran 24 Ogos ini. 12 Ogos 2013.
[45] Cecilia Leong. 1982. Sabah the First Year 100 years. Kuala Lumpur: Percetakan Nan Yang Muda Sdn Bhd. hlm 22.
[46] Op Cit. Gusni Saat. hlm 34.
[47] Institut Kajian Pembangunan (Sabah). 1998.  Pencapaian Pembangunan Sabah Menjelang Abad Ke 21. Swan Printers Kuala Lumpur. hlm 22.
[48] Daily Express. Sepanggar Container Port Terminal Ready. 8 August 2006.
[49] Op Cit. Gusni Saat. hlm 51.

1 ulasan:

  1. WinStar World Casino And Resort Launches First Ever VR
    With the launch of 보령 출장샵 the Oculus 경산 출장샵 Quest 시흥 출장안마 VR 문경 출장마사지 virtual reality headset, the excitement has spread across the globe and 의정부 출장샵 is now being enjoyed with

    BalasPadam